Training
Documentatie
In De Spijker

Links

FCI Obedience wordt nog niet veel beoefend in België en is dus amper gekend . Nochtans is het al vele jaren een internationale discipline met
een wereldkampioenschap waar meer dan 200 honden en landen uit alle hoeken van de wereld aan deelnemen . Ook België stuurt al enige jaren een ploeg. FCI Obedience lijkt een beetje op Engelse Obedience met hier en daar andere oefeningen en  andere quoteringen , maar snelheid, stijl en afwerking staan ook hier centraal.

FCI Obedience is in niets te vergelijken met de klassieke gehoorzaamheid van Sec 4B. Ook het hondvriendelijk karakter en moderne trainingstechnieken staan centraal . De sport wordt al jaren gedomineerd door de Scandinavische landen. Landen waar dierenwelzijn centraal staan . Roepen , dwang en straffen zijn verboden , je hond even bij de halsband nemen wordt al als dwang aanzien en bestraft .
Vanaf september 2014 hebben we in België ook een beginners programma , je mag tussen de oefeningen spelen met je hond , een ruk aan de leiband is een waarschuwing, bij een tweede ruk word je van het terrein gestuurd.

Er zijn 3 niveau's met oplopende moeilijkheidsgraad OB1 - OB2 - OB3

Blijf oefeningen ,

Heelwork hoeken (geen bochten) vooruit achteruit  links opzij, rechts opzij   snelle pas , trage pas en gewone pas , en andere zeer technische opgaven maken het heelwork moeilijk , de hond moet ook steeds PERFEKT aan het been blijven

vlak apport richtings apport , ijzer apport en apport over sprong
oproepen

scent stokjes

vak en vak met richting  en oproepen

houdingen tijdens het volgen

houdingen op 5 m 10 m en 15 m zonder dat de hond ook maar iets vooruit of achteruit gaat

onderbreking met sta en af , maken deze prachtige sport zeer gevarieerd , de lange aftanden en de plotse stops vragen een hoge snelheid maar hoge concentratie om dadelijk het commando op te volgen  .

geen blaffende honden en blaffende handlers , een sport voor de echte hondenliefhebber die hondvriendelijkheid hoog in het vaandel draagt , en de ideale sport voor de meer perfectionist en ambitieuze handler die zich kan meten met de top van het buitenland .

bezoek ook de pagina FCI Obedience belgium op FB voor meer info en filmpjes

Hondenvereniging 'De Spijker'